Mitt navn er Anders Ahlberg. Jeg er førsteamanuensis ved Institutt for Geovitenskap ved Norges Arktiske Universitet (UiT) ved siden av min faste stilling ved Ingeniørutdanningen i Lund.
Min tidlige karriere ble viet til geofaglig undervisning og forskning i sedimentologi (inkludert circum-arktiske mesozoiske paleomiljøstudier). Deretter vendte jeg meg mot utdanningsutvikling innen STEM-disiplinene, som igjen førte til utvikling av doktorgradsutdanning og -veiledning, og min nåværende rolle som studieleder for utdanningsforskning for Ingeniørdisiplinene i Lund.
Jeg organiserer for tiden aktivitetene til forskningsgruppen i iEarth, der forskere, veiledere og stipendiater er velkomne til å delta og skape ny kunnskap med potensiale for å bidra til utdanningsutviklingen innen geofag. Gruppen har to seminarer eller andre fellesaktiviteter hver måned. Jeg støtter også alle de akademiske ansatte innen iEarth som ønsker å jobbe mot utdanningspriser basert på dokumentert Forskende tilnærming til egen undervisning (SoTL) i deres undervisningsporteføljer.
Nylige publikasjoner inkluderer bokkapitler om aspekter ved utvikling av doktorgradsutdanning og veiledning:
• Brodin,E., Sonesson, A. & Ahlberg, 2020: The Swedish Case. In: Stan Taylor et al. (Eds.) The Making of Supervisors –International Case studies of practice. Routledge.
• Ahlberg, A., 2021: Integration of doctoral supervisor courses in the research culture – a socio-cultural approach. In: Anne Lee & Rob Bongaardt (Eds.) The Future of Doctoral Research – Challenges and Opportunities. Routledge.